Углавном је (скоро) свима позната ситуација кад радите, уложите додатни напор, останете прековремено, вратите се кући па још мало радите, и на крају не добете ни хвала, већ вас искритикују за нешто што је тешко разумљиво. За овакав третман потребна је велика трпељивост, стрпљење, разумевање, или емоционална енергија да останете мирни, стрпљиви и усресређени, и да после оваког разговора одете са осмехом и руковањем/поздравом.

С обзиром на то да се често суочавамо са оваким ситуацијама, да би их разумели и одговорили на њих адекватно, неке од метода или начина како поступити или реаговати и да на негативне информаце одговоримо на позитиван начим су:

Прво, веома је битно да чујете поруку, а не тон са којим је она пренета. Кад узмемо у обзир какве се све „драматичне“ речи употребљавају у критици, тон и гестикулација (говор тела), онда је лако да се не види поента тј порука пренете информаце тј критике. Обично после овако испоручених информација имате осећај или потребу да се оправдате на лицу места. Треба међутим, остати прибран и разумети дубљи смисао поруке. На пример, ако шеф дође и каже: „потрошили сте толико времена и колико видим све сте погрешно разумели!“, то вероватно има неисказано значење, „Веровао сам у вас и сад сам разочаран што нисам добио оно чему сам се надао/очекивао:“

Разумевањем поруке, мирније се прихвата дискусија, која је значајна ако желимо да добијемо праву повратну информацију. Пре него што и одговоримо на критику или дамо своје мишљење, препоручује се, да се поставе три питања:

  • да ли је критика мишљење особе која вам је даје? Ово нам помаже да разумемо да ли је добијена критика само пренос мишљења или информација из друге руке
  • Каква је била „специфична“ реакција и говор тела особе која давала критику? То помаже да смањите опсег гледања на ствари (да не преувеличавате), и да разумете тачно оно што сте урадили а вероватно нисте схватили и што је могући разлог критике
  • Шта би та особа предложила да урадите другаче да бисте имали бољи резултат? Ово вам помаже да разумете виђење друге особе и отвара могућност за позитивну дискусију

Могуће је да ће одговори на ова питања помоћи да објективно процените критику, и да ће помоћи да одговорите на позитиван а не на негативан начин.

Говор тела и гестикулација такође играју значајну улогу, при чему се препоручује да се наоружате са осмехом и да га делите несебично, јер је то средство разоружања преносиоца критике. Уосталом, потребна је извесна доза храбрости за давање критика, и ако то можда не изгледа увек тако, у већини случајева добијена критика је од особе која вас доста добро познаје и наступа са вама искрено.

Напослетку, стисните петљу, реците хвала, и обећајте да ћете се све урадити поново како треба - ако је потребно. Прихватите кривицу, размените чињенице и исправите другу страну ако је потребно, без увреде, и то је то. Можете да узмете ноћ за размишљање, „јер јутро је паметније од вечери“, и затим се поново вратите шефу и пренесите ваша размишљања и закључке. Постоји велика вероватноћа, да има мало истине у ономе што вам је шеф рекао тј пренео.

Наравно, биће и случајева кад ће те добити непожељну или неквалификовану критику. Углавном настају због нечијих фрустрација и не треба их узимати сувише озбиљно, нису вредне вашег времена.

Оно што треба да вам буде индикатор за количину времена и труда које желите да посветите особи која вас је критиковала је – количина/висина ауторитета те особе. Ако је критика на пример анонимна (преко друштвених мрежа или „рекла/казала), онда и ваша реакција треба да буде „анонимна“ тј. без нервирања и претеране реакције. Ако је критика од некога кога познајете, некога ко не би давао критике без доброг разлога, онда би његове повратне информаце требало разумети, узети за озбиљно и проверити.

Прочитајте и ово: Права запослених у случају стечаја послодавца