Бити менаџер лепо звучи, али бити успешан менаџер то је мелодија коју би многи волели да компонују.
Зашто је посао менаџера критичан за успех у данашњим организацијама, и која је улога менаџера унутар организације?
Фирме су организоване по принципу хијерархије титула тј положаја. Организациона шема или структура компаније, опис послова и одговорности, са врха на доле, на пример генерални директор, заменик ген. директора, директор, затим менаџер, од којих сваки на свом положају има своје одвојене и значајне функције, где својим радом омогућава организацији да функционише, испуњава своје обавезе и остварује профит.
Што више напредујете у организацији и пењете се на хијерархијској лествици, то се више удаљавате од свакодневних операција и рада запослених у фирми. Док се, на пример извршни директор и потпредседници више усредсређују на питања стратегије, инвестиције и координацију, менаџери су директно укључени у индивидуално опслуживање корисника производа, производње или продаје робе или услуге фирме и пружају интерну подршку другим запосленима, тимовима, групама.
Поред тога, менаџер делује као мост између вишег менаџмента за превођење стратегија и циљева вишег нивоа у оперативне планове који покрећу пословање. Изазовна улога руководиоца одговорна је вишим руководиоцима за перформансе и запосленима на првој линији за вођење, мотивацију и подршку. Уобичајено је да се менаџери осећају као да су разапети између захтева лидера и потреба појединаца који обављају посао у фирми.
Посао менаџера
Функције менаџера су бројне и разноврсне, укључујући:
- Запошљавање и запослени
- Обука нових запослених
- Стручно усавршавање и развој
- Решавање проблема везаних за перформансе
- Подршка у решавању проблема и доношењу одлука
- Спровођење благовремених евалуација учинка
- Превођење корпоративних циљева у функционалне и индивидуалне циљеве
- Праћење учинка и покретање активности за јачање резултата
- Праћење и контрола трошкова и буџета
- Праћење и извештавање постигнутих резултата за виши менаџмент
- Планирање и постављање циљева за будуће периоде
Дневни рад менаџера је испуњен интеракцијом „један на један“ или фокусиран на групне операције. Многи менаџери користе своје време, рано ујутро или касно увече да доврше своје извештаје, и-пошту и ажурирали своје листе задатака. У животу већине менаџера је врло мало времена које се може одвојити за „фину досаду“ или уживање у тишини.
Врсте менаџера
Менаџери су најчешће одговорни за одређену функцију или сектор у оквиру организације. Од рачуноводства до маркетинга, продаје, корисничке подршке, инжењеринга, квалитета и свих осталих сектора, менаџер или директно води тим или води групу супервизора који воде тимове.
Поред традиционалне улоге, менаџера сектора или функционалног менаџера, постоје и менаџери производа и менаџери пројекта који су одговорни за низ активности или иницијативе, често без икаквих људи који им подносе извештаје. Ови неформални менаџери раде у свим функцијама и запошљавају чланове тима из различитих група за привремене и јединствене иницијативе.
Распон контроле
Фраза "распон контроле" односи се на број појединаца који директно подносе извештај о раду било којем менаџеру. Један од трендова последњих година је, смањење броја менаџера у организацији и повећање броја директних извештаја преосталим менаџерима, (смањење вертикалне хијерархије).
Менаџер оптимално има највише шест до осам директних људи који му подносе извјештај, и ако многи од њих имају десет или чак двадесет особа за које су свакодневно одговорни. Када имамо смањени дијапазон контроле у организацији, онда се ствара могућност за увећање подршке за обуку и развој. Већи распон контроле смањује ефективност менаџера у подржавању директних извјештаја.
Ауторитет менаџера
Менаџер може имати овлашћење да запосли или отпусти запослене или да их промовише. У већим компанијама, менаџер може само дати таке препоруке нивоу управљања који је задужен за то. Менаџер има овлашћење да промени радне задатке чланова тима.
Основне вештине менаџера
Подразумева се да менаџери имају и да развију, усавршавају следеће вештине:
- Лидерство - мора бити у стању да постави приоритете и мотивишете чланове свога тима. То укључује свесност о својој одговорности на радном месту и управљање односима. Мора да буде пример како се управља собом. Да буде извор енергије, емпатије и поверења. Ефективни лидери свакодневно раде на развијању чланова тима кроз позитивне, конструктивне повратне информације и обуку
- Комуникација – да поседује вештине ефективне комуникације у свим облицима у својим обавезама, укључујући „један-на-један,“ мале и велике групе, и-пошти и друштвеним медијима. Да схвате да је најважнији аспект комуникације - слушање
- Сарадња – да служи као узор за заједнички рад. Подржава вишефункционалне напоре и обликује сарадничко понашање како би поставио пример члановима тима
- Критичко размишљање - настоји да схвати где и како се пројекти уклапају у ширу слику како би побољшали своју ефикасност. Поставља приоритете имајући у обзир постизање већих циљева. Приоритете поставља у виду смислених и разумљивих циљева за чланове свога тима
- Финансије - Менаџери морају разумети како се улажу средства компаније и да осигурају повратак ових инвестиција. Не мора се бити рачуновођа, али да бисте били менаџер неопходно је да се знају основне ствари
- Управљање пројектом - Све што радимо у организацији је креирано у облику пројеката. Данашњи менаџери знају и користе формалне праксе управљања пројектима, да би се осигурао завршетак и одржала правилна контрола предузетих иницијатива
Каријера у менаџменту
Рад менаџмента је подељен на активности око планирања, вођења, организовања и контроле, а рад менаџера обухвата све ове области. Свако ко тежи да каријеру пресели у менаџмент треба да развије и покаже јаке техничке и функционалне способности - да постане стручњак у својој дисциплини, да има јаку вољу за интеракцију, подршку и вођење других.
Најбољи менаџери схватају да је њихова улога у вези са тимом, перформансама и учинком свог тима, а не о себи.
Прочитајте и ово
Да ли сте "НАЈБОЉИ У СРБИЈИ"? 2021 година најбољих!
Избор "НАЈБОЉИ У СРБИЈИ 2021". Да ли сте Ви најбољи?