Да бисмо разумели значај термина компанијске вредности можда би најбоље било да прво објаснимо један други, често неухватљив појам, са којим се многи муче – Визију.

Визија једне компаније постоји ако, и само ако, постоје следећа три елемента:

  • основни разлог постојања фирме осим прављења новца
  • трајне и непроменљиве компанијске вредности
  • далекосежни и храбро постављени циљ коме се тежи у будућности

Многе велике и на изглед успешне фирме су се урушиле као кула од карата за јако кратко време управо због недостатка визије. Запитајте се колико су лојални људи који знају да раде само да би власник имао бољи ауто? Да ли сте пожељан партнер ако вам је данас вредност усмереност на клијента а сутра ваша вредност постане рецимо стриктно поштовање процедура? Колико ћете да будете мотивисани да стигнете до циља ако не знате куда идете?

Визије нема без постојања компанијских вредности. Због чега су тако важне? Да ли је то само тренд па сви на своје сајтове лепе неке вредности (и шта са тако „залепљеним“ вредностима) или ту постоји нешто значајније?

Као што ваш лични идентитет почива на вашим вредностима па вас људи препознају као „такву и такву особу“ тако и идентитет компаније почива на компанијским вредностима. Када постоје и када се живе кроз конкретно понашање запослених, компанијске вредности изузетно помажу даљем развоју.

КАКО ВРЕДНОСТИ ПОМАЖУ КОМПАНИЈИ?

На првом месту помажу при доношењу битних одлука. Ако сте се определили да је ваша вредност квалитет производа лакше ћете се одупрети тренутном тренду које намеће ваша конкуренција а који се огледа у нижој цени и нижем квалитету производа. Одлучићете се да задржите квалитет а да за спуштање цене потражите други начин.

Даље, ваше вредности иду у јавност. Постају део приче о вама, помажу вам да креирате јак бренд, издвајају вас из масе других компанија. Оне су ваша реклама. Не морате да имате исте вредности као и ваша конкуренција.

Треће, на вашим вредностима се базира запошљавање и задржавање постојећих запослених кроз дуги низ година. Када знате које су вам вредности запошљаваћете људе који вреднују исте ствари. Ако је вредност ваше фирме иновативност и посвећеност квалитету нећете ни запослити ни задржати особу која ради по систему „довољно је добро“, нити ће такав запослени бити задовољан у вашој компанији. Истраживања показују да је новим генерацијама све више важно које вредности негује будући послодавац. Такође показују да су најбољи запослени управо они којима се личне вредности поклапају са компанијским. Већ је свима јасно да новац није најважнији извор задовољства и мотивације и да вас неће далеко догурати на дуже стазе.

ШТА НИЈЕ ВРЕДНОСТ

Вредности су трајне и непроменљиве!

Због тога, иако у последње време пуно компанија истиче да је њихова вредност описана у слогану „Тешко ради, тешко играј“ („Work hard, play hard“) то није вредност већ само популаран слоган који добро звучи. Тешко да ћете у периоду кризе на тржишту моћи да задржите девизу „играј тешко“. Управо тада, када је криза, ваше компанијске вредности долазе на тест.

КАКО ОДРЕДИТИ ВРЕДНОСТИ

Е, ту долазимо до оног „лепљења“. Када насумично изаберете неке вредности које вам звуче ОК и поставите их на сајт, притом кажете колегама, ово су од данас наше вредности, боље да нисте ништа ни радили. Најбољи начин за одређивање вредности је да питате људе који су дуже у компанији, који су поштовани од стране колега и добри у свом послу. Питајте их да вам кажу шта су вредности ваше компаније. Када добијете те вредности провуците сваку кроз још неколико филтера. Да ли би та вредност важила и за 50 година? Да ли бисте је задржали и ако постане сметња конкурентности? Да ли бисте је задржали ако направите нову компанију у другој делатности? Одговори на ова питања помажу вам да раздвојите компанијске вредности од компанијских стратегија.

ШТА РАДИМО КАДА ЖИВИМО ВРЕДНОСТ

Када сте успешно одредили вредности следећи корак је да их објасните и себи и колегама на нивоу конкретног понашања. Шта то тачно запослени треба да раде и на који начин, да би вредност била стварна. Шта се то очекује од вас као власника, директора, менаџера, кафе куварице, домара? Ако вам је вредност одговорност да ли је то у складу са вашом навиком да не одговарате на е-мејлове благовремено? Ако вам је вредност отворена комуникација да ли је у реду да на грешку колеге укажете надређеном а да колеги нисте ни реч рекли? У чему се тачно огледа вредност бриге о запосленима?

И на крају имам још један предлог за вас:
За почетак је сасвим довољно да ПРЕСТАНЕТЕ ДА РАДИТЕ све оно што директно урушава вредности које желите да постоје у вашој компанији. Питајте колеге, рећи ће вам шта да престанете. Ето и прилике да оживите кључну вредност – отворену комуникацију.

Ако вам баш не иде све ово, позовите нас да вам помогнемо.


Дубравка Ђорђевић
(Текст је претходно објављен на сајту www.balance.rs, 18. Априла 2019 године)

Имате потребу да разговарате о вашој организацији и управљању људским ресурсима и/или развоју? Јавите се данас!