Углавном је тим већ тамо. Без обзира да ли сте нови запослени, да ли сте промовисани или „деградирани“ увек је неки тим тамо. Веома ретко неко има прилику да саставља тим испочетка, једино као је фирма у оснивању, или прављење новог погона, сектора или тако нешто, али и тада је увек неко тамо.

Утицај на састав тима се може огледати кроз замену некога ко одлази (милом или силом), ротацијом, повећањем или смањењем броја чланова тима.

Ако сте у ситуацији у којој можете да направите тим од нуле или сте у прилици да повећате број чланова тима, без обзира што различити тимови имају различите захтеве за одређеним вештинама, неки од корака које би требало да свакако да предузмете како би ваш тим носио епитет најбољег је:

1. Јасно дефинисати задатак
Ако је задатак нејасан, биће веома тешко да идентификујете које вештине морате да пронађете код својих чланова тима. Постоји нека потреба код већине људи који су у прилици да запошљавају да хоће запослене који су „све у један“ и да поседују све оно што је вођи тима или послодавцу потребно, плус оно што је по принципу „нека се нађе злу не требало“, а требаће једном у десет година а можда и никад. Тиме се упада у замку да се траже особине које одговарају целом тиму а не појединцу који је само један део тима. Последица овога се огледа по оној „хитно запошљавање кајање натенане.“ На пример у менаџменту људских ресурса се ово огледа када се тражи „HR Generalist“ (по западном моделу), код нас за оне који преферирају домаћи језик је менаџер људских ресурса, кандидат који би требало да зна да ради све послове из аранжмана менаџмента људских ресурса и још по нешто са стране, а да је плаћен као администратор. То се на интервјуима за посао често описује као „one man show“ (шоу једног човека), при том се мисли да сте ви тај који води целокупан посао и део сте тима руководилаца, док се не испостави да је то шоу главног директора који прави циркус од организације. Али шоу је шоу, „принцип је исти све су остало нијансе“.

Када бирате чланове тима, покушајте да ангажујете појединце који могу да допринесу комплементарној мешавини скупа вештина. Ово подразумева да треба да пронађете људе које поседују одговарајуће вештине и да поседују потенцијал да науче оне или да усаврше оне које немају а требаће у будућности. Ово се може исказати кроз мешавину техничко-функционалне стручности за обављање задатака и подразумева имање талента за решавање проблема и доношење одлука, поседовање личних и тимских вештина.

2. Идентификовање потребних вештина за потребе остварења циља за који се формира тим
Овде требати издвојити меке и тврде вештине које су потребне. Постоје неколико стотина меких вештина и сваким даном се издвајају и неке нове. У наставку наводимо осам кључних меких вештина које су саставни део Модела универзалне изврсности - МУИ © 2007 и које интегративно омогућавају да направимо најбољи тим.

  • Управљање променама; Промене су неминовност и нормална ствар. Промене су активности да се из садашњег стања дође у жељено стање (циљ). Ово је најкомплекснија и најважнија дисциплина из палете меких вештина.
  • Решавање проблема; Проблем је свака нежељена ситуација. Појава проблема је нормална свакодневна ситуација. Решавање проблема је прилика за постизање изврсности. То је вештина која се мора учити, свакодневно решавајући проблеме из окружења.
  • Управљање временом; Знања, вештине и понашање како продуктивније користити расположиво време, како постићи боље резултате с мање утрошеног времена. Управљање временом је вештина која се мора упорно и континуирано учити.
  • Ефективни састанци; Све анкете показују да више од 60 % учесника састанака сматрају да су састанци само понекад успешни, а више од 75 % свог радног времена руководиоци проведе на састанцима. То је невероватан губитак времена на састанцима.
  • Умрежавање; Умрежавање је активност у којима две или више особа постижу заједничке циљеве. Умрежавање је комплексна вештина која има за задатак: изградњу продуктивних тимова, виртуално управљање (управљање организацијом у реалном времену без обзира на место, време и учеснике), рад на заједничким (групним) пројектима.
  • Наговарање/Убеђивање; Убеђивање је планирана и усмерена активносз према појединцима и/или групама с циљем да прихвате предмет убеђивања (купити, учити, оснажити, унапредити, урадити, ...) од особе/особа које их убеђују.
  • Учити како учити; Један од највећих парадокса у животу је да нас се кроз читав систем традиционалног школовања не уче како се учи. Редовно образовање не испуњава једну од својих основних функција: научити како учити.
  • Креативно писање; Потреба за креативним писањем сваким даном је све већа. Е-мејл, извештаји, презентације, стручни чланци, књиге, ... су свакодневна потреба појединаца у професионалном и личном животу, да не говоримо о коришћењу друштвених мрежа ради остварења пословних циљева.

Неке од осталих меких вештина су: управљање пројектима, вештина комуникације, управљање стресом, управљање личним финансијама, регрутовање кадрова, управљање циљевима … Тврде вештине су оне вештине које се стичу формалним образовањем, а потребне су за обављање посла.

3. Одабир правих људи
Ако желите тим од људи који су већ у организацији-интерни, онда то има предности и недостатке. Предност је што те људе већ знате, које од њих способан и у чему, које вештине имају, које слабости такође, ко је креативан итд. Недостаци су ти што улазите у могућу ситуацију да се замерите некоме од колега зато што му узимате најбоље људе, или пак што не узимате предложене кандидате. Веома често долази до руинирања колегијалних односа. Ако правите тим од кандидата који нису чланови организације, прва ствар која се мора узети у обзир је буџет. Грешке које се праве у оваквим ситуација је да се уложе велике паре у једног кандидата од којег се очекује да је „ол стар“ а да други буду почетници који једноставно не могу да испрате тражено. Насупрот томе је да се за мале паре добију резултати врсних стручњака. И једно и друго је грешка, треба имати прави баланс наравно ако се ви питате за буџет.

4. Одозго па на горе
Ако мислите да тиме што ће те радити административне послове како би сте уштедели на парама које планирате да потрошите на стручњаке онда сте на погрешном путу организације тима. Посао администратора је да подржи остатак тима а не обрнуто. Рад на пратећим пословима може бити фрустрирајући и да одвуче много времена и енергије која би требало да буде усмерена на решавање главних, стратешких питања у управљању тимом.

5. Искреност
Искреношћу и само искреношћу ћете омогућити члановима тима да знају шта могу очекивати. Не треба причати бајке, надања и очекивања већ реалношћу омогућити поверење и поузданост тима.

6. Управљање
Једном када формирате тим, морате са њиме и управљати. Најбољи тимови ретко буду запажени без доброг лидера. Од тима мора да се тражи онолико колико сте спремни дати за њега. То је посао лидера. Кохезивност тима и резултатска вредност се постиже ако се све ово уради.

Имате потребу да разговарате о вашој организацији и управљању људским ресурсима и/или развоју? Јавите се данас!