Излазни интервју

Излазни интервју је интервју са запосленим коме престаје радни однос у компанији. Излазни интервју може бити обављен лично – директним контактом са запосленим, путем телефона, или попуњавањем анкете у писаној или електронској форми. Најбоље је интервју спровести директним контактом са запосленим јер то омогућава бољу комуникацију и разумевање. У пракси излазни интервју најчешће спроводи особа запослена у сектору људских ресурса, а понекад линијски менаџер.

Излазни интервју нам пружа могућност да сазнамо зашто запослени одлази из компаније, шта му се допадало у раду компаније, и шта је то што му је сметало и што сматра да би компанија требала да промени. Циљ је да се прикупи што више информација везаних за искуство запосленог у компанији и његово виђење компаније у циљу побољшања свих аспеката радног окружења и услова рада, организационе културе, правила и процедура, управљања и развоја, односа са запосленима, купцима, клијентима, добављачима, трећим лицима и заједницом. Циљ је да се мотивишу и сачувају запослени, и да се побољша продуктивност рада, обезбеђивањем здраве климе и раним препознавањем нежељеног понашања на радном месту.

Коришћење информација добијених путем излазних интервјуа најефикасније је уколико се они групишу и прате током времена.

Излазни интервју је одлична прилика да се добију информације о томе шта је то што је добро у организацији, а шта организација треба да уради у циљу свог побољшања. Поред истраживања задовољства запослених, излазни интервју је богат извор информација које се могу искористити за побољшање организационе културе и услова рада компанији. Излазним интервју-ом добијамо чак искреније повратне информације од запослених него путем истраживања задовољства запослених.

Подједнако је важно да имате излазни интервју са запосленима који својом вољом напуштају компанију, као и са запосленима које сте Ви отпустили било због изостајања са посла или лошег радног учинка.

Излазни интервју, такође, представља прилику за организацију примопредаје – преноса знања и искустава од стране одлазећег колеге на наследника или замену, или чак на цео тим који је потребно упознати са текућим пројектима, питањима, контактима.

Излазни интервију је користан и самом запосленом који раскида радни однос са компанијом. Излазни интервју је прилика запосленом да пружи конструктивну похвалу и критику послодавцу, и да се растане пријатељски, са тежњом да се одрже добри односима и међусобно поштовање. Оптуживање и кривица требају остати иза, излазни интервију је прилика за пријатељски растанак.

Можемо са сигурношћу рећи да излазни интервју даје много погодности и могућности: Пружа прилику „помирења“ са незадовољним радником, и смањује тежњу ка освети. Запослени који одлази излазни интервју види као знак позитивне културе – знак да је послодавац спреман да се изложи критици и ради на својој организационој култури. Излазни интервју представља користан алат у развојном процесу менаџера који увиђа корисност давања повратне информације. Излазни интервју јесте напредна пракса службе људских ресурса. Информације добијене током излазног интервју-а пружају релевантне и корисне податке који се могу директно искористити приу анализи потреба за обуком и процесу планирања тренинга.

Излазни интервју пружа драгоцене информације о томе како да се побољша процесс запошљавања и увођења нових запослених у посао. Излазни интервјуи пружа директне смернице како мотивисати и задржати запослене. Понекад излазни интервју пружа прилику да задржимо вредног радника који би иначе отишао. Излазни интервју пружа одличну могућност прикупљања информација везаним за напредовање и развој у компанији. Квалитетни радници често одлазе јер им није пружена прилика да напредују.

Излазни интервју, такође, повећава шансе успешне примопредаје. Излазни интервју започните лакшим, необавезним питањима која ће Вашем запосленом помоћи да се осећа опуштено и пријатно при одговорању на Ваша питања. Уверите запосленог да неће имати негативне последице због своје искрености током излазног интервју-а. Објасните му да ћете добијене информације користити искључиво у циљу побољшања рада организације и задовољства запослених.

Најчешћа питања при излазном интервју-у односе се на сазнавање разлога напуштања компаније, нивоа задовољства послом, разлога фрустрација и начина гледање на политику и процедуре компаније. Питања се могу односити и на радну средину, менаџере, зараду, сам рад и организациону културу. У наставку можете наћи списак корисних питања за излазни интервју:

  • Молим Вас наведите ми основи разлог због кога сте се одлучили да напустите компанију?
  • У чему сте уживали на послу / у компанији?
  • Шта сте најмање волели, или шта Вас је нервирало на послу / у компанији?
  • Шта бисте променили у Вашем послу?
  • Да ли је конкретно Ваш посао, свакодневне обавезе, испуњавао Ваша очекивања?
  • Да ли сте добили довољно обуке за ефикасно обављање свог посао?
  • Да ли сте имали адекватну подршку да радите свој посао?
  • Да ли сте добили јасне и прецизне повратне информације о вашем радном учинку?
  • Да ли сте били задовољни начином на који је компанија оцењивала радни учинак?
  • Да ли Вам је компанија помогла да идете у правцу испуњења својих циљева у каријери?
  • Да ли имате неке савете који би нам помогли да пронађемо адекватну замену?
  • Шта бисте променили да учините нашу компанију бољим и пожељнијим местом за рад?
  • Да ли сте били задовољни Вашом платом, бонус системом, другим бенефицијама?
  • Како сте задовољни квалитетом супервизије коју сте имали?
  • Шта би, по Вашем мишљењу, Ваш непосреди руководилац требао да уради у циљу побољшања стила управљања?
  • На основу Вашег искуства, шта мислите шта је потребно да неко има како би успео у овој компанији?
  • Да ли су нека од компанијских правила или процедура чинила Ваш посао тежим?
  • Да ли бисте размотрити могућност да поново радите за ову компанију у будућности?
  • Да ли бисте препоручили рад у овој компанији својој породици и пријатељима?
  • Које је Ваше генерално мишљење о компанији?
  • Шта Вам компанија у коју прелазите нуди а да овде нисте имали?
  • Да ли постоји начин да Вас убедимо да останете?
  • Пре него што сте одлучили да одете, да ли сте размишљали о промени у оквиру саме компаније?
  • Да ли Вас је ико у овој компанији узнемиравао или отежавао Ваше услове рада?
  • Да ли постоји још нешто што желите да поделите и сматрате да би требало да знамо?

Да ли ваша организација употребљава излазни интервју?

Како сте поступили кад вам је радник најавио одлазак?

Ако користите савремене методе управљања одласком радника из организације, пријавите се на „ИЗБОР НАЈБОЉИХ“ и покажите другима ваше вредности и зашто сте најбољи.

Пријавите се на „ИЗБОР НАЈБОЉИХ У СРБИЈИ“ у категорији „Најбоља стратегија решавања вишка запослених“ на:
https://www.resursinstitut.rs/index.php/najbolja-strategija-resavanja-viska-zaposlenih


Прочитајте и ово: ИЗБОР НАЈБОЉИХ У МЕНАЏМЕНТУ ЉУДСКИХ РЕСУРСА