III део

Поштовање на радном месту, шта је то?

1. Делите све
2. Буди поштен
3. Не ударај људе
4. Стави ствари тамо где си их нашао
5. Очисти свој неред
6. Не узимај ствари које нису твоје
7. Реците да вам је жао кад сте некога повредили
8. Оперите руке пре јела

Ово су правила која деца уче у вртићу. Ако се погледају ова правила очима старијих, лако се може закључити да показивање поштовања према другима није компликовано. Вредност показивања поштовања се учи још од „малих ногу“.

За запослене, послодавце и менаџере или руководиоце правила поштовања су иста. Поштовање је нешто што морате да зарадите - то није нешто што се дели бесплатно, а не доноси га ни Деда Мраз. Осим тога, да ли данас има ишта бесплатно?

Поштовање није добар друг са предрасудама, поносом, великим егом и себичношћу. Поштовање такође захтева да контролишемо наше речи и поступке. Добар начин за то је да се више слуша а мање прича. Поштовање је давање суверенитета другима да мисле другачије.

Данашње организације и њихови менаџери имају „пуна уста“ хвале како они знају шта је код њих највредније - људски ресурс! Није човек, већ ресурс! И као таквог су га заштитили разним правилницима, кодексима, заштићен је тај ресурс и законом, тако је све написано и записано да би и бели медведи позавидели на заштити. Али, само је написано и записано. Пракса каже да је прошле године само Агенција за мирно решавање радних спорова имала 957 поступака, 2017 године 1057, где су судски поступци, а колико је не пријављених случајева? И онда се питамо где је све то знање и искуство менаџера за људске ресурсе? Где је сва та силна теорија нестала? Где је ту човек и поштовање према човеку? Не према ресурсу, него према човеку. И у каквом су односу поштовање и управљање људским ресурсима?

Одговор је: у неприхватљивом односу! Никако да се прихвате.

Шта је данас највеће поштовање према другима у радном односу?

ПОШТОВАЊЕ ЗАКОНА!

Ништа више од тога не треба. Да се од стране организација или боље речено директора, власника поштује закон. Да се, на пример, поштује законом прописана радна недеља од 40 сати. Да се, ако се ради прековремено то и плати по закону, итд. итд. да не набрајам. Могли би почети ти исти директори да поштују и менаџере људских ресурса, па би се можда и они „заразили“ тим вирусом и имали мало више поштовања, прво према себи, а онда и према другима.

Јер како објаснити падање у несвест на радном месту? Како објаснити „пелене“? Како објаснити толики број повреда на раду? Како објаснити толики број смртних случајева? Како објаснити толики број процеса?

- Непоштовањем! Прво себе, па онда и других. Зато што смо продали себе за мало пара да би могли да преживимо! Зато што смо ресурс а не људи!

И на крају листа са предлозима како зарадити поштовање од других! Листа начина како можете показати поштовање према другима на радном месту. Помаже такође, да избегнете непотребно, безосећајно непоштовање.

- Понашајте се према људима са поштовањем, пристојно и љубазно. Морате дати оно што би сте желели добити - поштовање!
- Охрабрите сараднике, колеге да дају и изразе мишљења идеје, предлоге. Биће те изненађени са оним (паметним), што ће те чути.
- Саслушајте шта други имају да кажу пре него што изразите своје гледиште. Никада не причајте, не гурајте, не прекидајте другу особу. Слушајте, заиста слушајте и престаните са формулисањем, побијањем одговора, немојте да будете увек у праву и да је ваша задња.
- Користите идеје људи да промените или побољшате рад . Дозволите запосленима да знају да сте користили и употребили њихову идеју, и/или, још боље, охрабрите особу са идејом да имплементира идеју.
- Никад не вређајте људе, омаловажавање, ниподаштавање само тера људе од вас и чини вас недостојним функције, звања, титуле, рада, одговорности и свега осталог - највише човека.
- Немојте бити досадни, гњавити, стално критиковати, судити, или штитити. Низ на изглед тривијалних акција, могу се поистоветити са злостављањем на раду - мобингом.
- Будите свесни свог говора тела, тона гласа, вашег понашања и изражавања у свим својим интеракцијама на послу. Људи чују оно што „виде“ и поред слушања ваших речи.
- Побољшајте своју способност интеракције са сарадницима и шефовима на начин који наглашава знање које сте стекли, из вашег искуства и ваше емоционалне интелигенције . То ће вас учинити способнијим да пружите симпатије, да се повежете са емпатијом , и да уђете у обуку оних са којима радите.
- Односите се према људима исто без обзира на расу, религију, пол, величину, старост или земљу порекла. Доследно спроводити политике и процедуре, тако да људи осећају да се према њима поступа праведно и једнако. Другачије третирање људи може представљати узнемиравање или непријатељско радно окружење.
- Укључите све сараднике у састанке, дискусије, обуку и догађаје. Иако не може свака особа учествовати у свакој активности, не маргинализовати, не искључивати или остављати било коју особу. Обезбедити једнаке могућности за запослене да учествују у одборима, радним групама или континуираним тимовима за побољшање и развој.
- Хвалите много чешће него што критикујете. Подстичите похвале и признања од стране запосленог као и од супервизора.
- Златно правило гласи: третирајте друге онако како они желе да буду третирани.

Постоји још много начина да се покаже поштовање према другима на послу. Поштовање је камен темељац смисленог рада. Ови предлози чине солидну основу за почетак.

Др Срећко Стаменковић


Прочитајте и ово: Самопоштовање и менаџмент људских ресурса у Србији II део

Most Read

  • Week

  • Month

  • All