Интегритет је кључни критеријум у одређивању успеха врхунских руководиоца. Врхунски квалитет лидерства без кога није могућ прави успех, без обзира на поље деловања, организацију, број радника/запослених је интегритет.
Добар, врхунски менаџер се по одговорности не крије иза организације, већ иза свог става и поседованог интегритета за све своје предузете радње. Врхунски лидери знају да њихове речи, поступци, одлуке и методологије помажу у стварању истинских вредности компаније и њене културе.
И ако је интерес сваке организације и сврха постојања профит, дугорочно гледано, свака организација ако планира да оствари успех мора да обрати пажњу на своје менаџере, руководиоце, јер они су ти који могу да допринесу добром гласу организације и да она буде пожељан послодавац, али такође они су ти који могу да учине да код њих долазе људи и траже посао јер више немају где.
У савременом управљању људима у организацији, без обзира на величину или структуру, је у интересу да управљање буде праведно. Свака друштвено одговорна организација увек ће узети у обзир целокупан утицај који има на људе који раде у њој, као и на људе из друштвене заједнице у којој послује. Праведан однос између послодавца и запослених је од великог значаја за управљање запосленима у организацији и веома је важан чинилац не само са интерним него и са екстерним утицајем. Овакав однос и резултат такве политике се најбоље може видети у скандинавским земљама (Норвешка, Шведска, Финска и Данска).
Пословање сваке организације је условљено не само законима државе у којој организација послује и основним принципима економије, већ и друштвом, традицијом, културом, етиком и људима који очекују да организација има правичан однос према њима. Као што се види, не може се све обухватити законима. Али у томе и јесте разлика између успешних и неуспешних менаџера.
Лидери са интегритетом су доследни, поштени, морални и поуздани. Њихова дела одговарају њиховим речима. Лидери без интегритета не могу имати поверења - од својих колега, њихових шефова или јавности - и неизбежно долази до проблема. Интегритет је потребан када се одлучује шта треба предузети. Ако сте средњи менаџер, треба поседовати социјалну интелигенцију. Ако сте на врху, интегритет мора бити ваша главна карактеристика.
Из овога произилази, када се напредује у каријери, када прво линијски шефови и средњи менаџмент током развоја каријере преузимају веће обавезе и дужности и са тим више руководеће положаје у организацији, та иста организација стаје иза људи чији интегритет још није тестиран. Ако интегритет нема никакве везе са успехом на средњем нивоу, онда се можда долази у ситуацију када се може имати проблема када појединац дође до врха.
Организације треба да воде рачуна о разликама између два нивоа руководства када долази до напредовања. Средњи менаџер са одличним вештинама социјалне интелигенције може да пропадне када се промовише ако му недостаје интегритет.
Компаније такође, морају да се постарају да људи изграде свој интегритет пре него што дође до хијерархијског напредовања. Руководиоци би требало да разговарају о важности интегритета и да га надгледају у развоју перформанси. Ако су људи свесни тога, они ће поступати са интегритетом.
Такође, не треба прецењивати сопствени ниво интегритета, посебно ако сте на врху. Истраживачи су открили да врхунски руководиоци оцењују свој интегритет много више него њихови подређени. Средњи менаџери су заузврат оценили свој интегритет реалније, ако се анализирају директни извештаји.
Како у пракси развити / показати интегритет?
Хирд и Роберт Хаф Менаџмент Ресурс (Hird and Robert Half Management Resources) наводе пет начина на које лидери могу развити и показати интегритет.
- Требало би да се подразумева, али да поновимо: будите искрени и понашајте се добро према људима. Не претерујте са успехом и будите брзи са похвалама другима за њихове доприносе.
- Лидери такође морају да буду одговорни не само надређенима већ и са колегама који су по рангу исти са њима, као и према осталом особљу то јест подређенима. Такође, морају се коректно односити према свима, без обзира на положај особе у организацији.
- Размислите о спровођењу самоконтроле. Започните размишљањем о другим људима којима се дивите. Шта је то што их чини да им се ви дивите? Који су то атрибути које желите да опонашате и колико сте успешни у томе? Ако закључите да вам баш и не иде како треба покушајте да утврдите зашто.
- Сазнајте како вас други виде. Морате такође, да направите разлику између „како мислимо да нас виде“ и реалности то јест знања како нас доживљавају. Разговар са менаџером, запосленима и мрежним контактима ван радног времена и организације може бити користан да добијете релевантне информације о томе шта добро радите а шта може боље.
- Не будите господине непогрешиви. Ако погрешите, реците то и учините све што можете да грешку исправите. Ваши запослени не очекују од вас да будете савршени и ако нисте у стању да признате кривицу када ствари пођу по злу, лако долази до губљења поверења и интегритета.
др Срећко Стаменковић
ИЗДВАЈАМО