2020. је била тешка година за све нас; она је била пуна изазова, промена и неизвесности како на професионалном, тако и на личном нивоу. Компаније, запослени и владе земаља широм света морале су да се брзином светлости прилагоде новонасталим околностима и да своје свакодневно функционисање прилагоде новим правилима само како би успели да одрже главу изнад воде.

Колико год све ово било комплексно, у претходној години смо такође научили како да се боримо са изазовима, да учимо из промена и да обратимо пажњу на оно што је заиста битно – људи. Запослене је требало оснажити, дати им подршку за едукације, напредовање али пре свега за разговоре о менталном здрављу и начинима како да се у тешким временима носимо са изазовима.

Повећање броја оних који су се пребацили из канцеларија у своје домове, донео је нове изазове и немогуће је нагласити довољно колико су у свему томе HR менаџери имали важну улогу и на које све начине су помогли својим колегама да што једноставније преброде тај почетни период тектонских промена. Пословни свет је прошао кроз једну револуционарну промену, која ће заувек изменити начин на који посматрамо рад од куће и способност запослених да се у кратком року прилагоде променама.

Но, чини се нису сви били спремни за ове изненадне промене и неке компаније су имале доста потешкоћа у периоду када су радници почињали да раде од куће. У неким индустријама је ова опција постојала и раније, међутим некима је ово био први пут и појавило се много изазова са којима је требало да се менаџменти али и HR службе носе истовремено. Логистика набављања или пребацивања рачунара из канцеларије у домове запослених, затим обучавање за коришћење онлајн алата за умрежавање и бележење свакодневних задатака и истовремено усклађивање радног времена компаније са полицијским часом и осталим мерама – све ово је требало координисати и организовати у свега неколико дана.

covid transport 1024x536

Није само запосленима било тешко током првих дана пандемије, већ и HR-овима. Њима можда и највише, јер су морали да преузму координацију неких активности на себе и да прилагоде своје досадашње задатке новим околностима (регрутовање кандидата је пребачено онлајн, али и помагање новозапосленима да се упознају са компанијом и њеним процедурама).

Тржиште рада је такође претрпело велику промену, па су тако одређене индустрије доживеле процват, попут ИТ и логистике, док су запослени у туризму и угоститељству имали врло тешку годину за собом. Сви они који су схватили колико је дигитализација пословних активности важна, успели су да преживе претходну пословну годину. Нажалост, они који нису ухватили овај убрзани талас дигитализације суочили су се са губицима и отпуштањем радника.

4 најважније лекције које су HR менаџери научили у 2020.

Посматрајте сваког запосленог као појединца – догађаји из прошле године су утицали на сваког запосленог на другачији начин. Данас више него икада треба да имамо осећај за сваку индивидуу у колективу, за њену или његову породичну ситуацију и околности које га окружују. Можда неко има старије родитеље, неко од наших колега сигурно има децу, а неко од наших колега је можда једини у породици који зарађује. Све ове околности утичу на то како он или она раде, да ли су фокусирани на радне задатке и могу ли да задовоље одређене потребе компаније.

У доба кризе, састанци морају бити чешћи – раније су се заједнички састанци тимова одржавали много ређе, него што је то био случај 2020. године. Прошла година нас је научила да је потребно стално комуницирати са колегама, стално разговарати са њима о томе докле су стигли са извршењем одређених задатака, питати их да ли им је потребна помоћ и како се уклапају у новонастале промене.

Флексибилност је све – морали смо да заборавимо „то-dо листе“, планове, стратегије и сл. Све је то отишло низ воду када је проглашена пандемија. У том тренутку најважније је било прилагодити се, променити приоритете и направити нове планове. Сваки следећи пут када се појављивала нова непредвиђена ситуација, реаговало се још брже и ефикасније захваљујући томе што је код запослених изграђен механизам резилијентности.

Потреба за професионалним усавршавањем никад не престаје – прерасподела приоритета и запослених кроз секторе је у 2020. години била важнија него икада пре. Ако би у неком сегменту пословања запослени имали мање посла, HR менаџер би могао да предложи пребацивање на неке друге радне задатке и обуку за њихово обављање. Исто тако, са дигитализацијом се појавила и потреба да се запослени усавршавају и додатно едукују како би што боље функционисали у онлајн свету.

Шта нам доноси 2021. година?

Иако видимо напредак у контролисању пандемије и са појавом вакцина се чини да има наде за повратак нормалном животу, ипак нећемо се тако брзо вратити у наше канцеларије и негде је врло јасно да ће се то одвијати постепено и полако. Управо зато су нам кућна канцеларија и радни простор у оквиру нашег дома врло важни. HR може да пружи одличне савете за то како да организујемо радни кутак у оквиру нашег стана или куће, где и како да седимо када имамо онлајн састанке, шта нам је потребно од дигиталних и аналогних алата за успешно обављање свих задатака.

2021 1024x536

Дакле, персонализација радних позиција ће бити један од приоритета сваког менаџера за људске ресурсе у овој години. Не само да ће се водити рачуна о томе да ли запослени има све што му је потребно да у кућним условима обавља свој посао, већ ће се персонализација односити и на обраћање пажње на његове породичне прилике, затим на његов ментални склоп што ће утицати на то какве ће радне задатке добијати и у којим роковима.

Други приоритет и даље наставља да буде брига за запослене и њихово ментално здравље. Дестигматизација особа са менталним проблемима и отворен разговор о изазовима са којима се  запослени суочавају током пандемије морају бити на врху листе приоритета послодаваца, како би на конкретан начин показали да брину о запосленима. Брига за сопствено и здравље чланова породице, страх од губитка посла, балансирање између посла и породице у условима када се ради од куће – ово је само делић проблема са којима се једнако боре и послодавци и запослени. HR-ови су најважнија карика, која повезује ове две стране и брине о њиховим потребама и благостању запослених.

Свака компанија којој је стало до запослених, организоваће у овој години “Дан менталног здравља” и посветиће макар један дан важности разговора о овој теми и међусобној подршци коју сви треба да пружамо једни другима.

Додатне едукације менаџера за људске ресурсе у овој години ће подразумевати усавршавање за давање подршке запосленима за рад од куће, за подизање мотивације и радног елана, али и за праћење њихове продуктивности на основу писаних извештаја.

HR службе ће такође морати да додатно усаврше своје процедуре за интеграцију новозапослених у систем. Како се и прошле и ове године тај процес одвија онлајн, биће потребно спремити што више корисних информација, организовати састанке са новим колегом или колегиницом и упутити их у процедуре, комуникационе процесе итд.

Када смо већ код новозапослених, менаџери ће људске ресурсе и регрутери ће имати још један додатни изазов. Рад од куће ће донети могућност регрутовања и на међународном нивоу, што значи да ће конкуренција бити још јача, да ће тржиште на глобалном нивоу јачати и да ће квалитет и знање бити још више на цени.

HR снага за 21. век

Како смо у претходним редовима могли да прочитамо, 2021. доноси низ изазова, али и светлу будућност HR стручњацима и њиховим тимовима. Различити отежавајући фактори, који су се појавили у претходној години услед пандемије коронавируса, донели су висока очекивања од менаџера људских ресурса да креирају нове иновативне начине за одржавање највишег нивоа продуктивности и ефикасности запослених.

Модерне технологије су још један изазов са којим се успешно суочавају, користећи специјалне HR софтвере за праћење продуктивности запослених, што ће ове године бити додатно унапређено. Вештачка интелигенција, виртуелна реалност и машинско учење ће засигурно наћи своје место у HR индустрији 21. века, а на менаџерима је да константном едукацијом унапређују своја знања у тој области.

Ипак, на крају, запослени су најважнија карика сваког система и лојалност коју показују према компанији у којој раде (посебно у овако изазовним временима), треба да буде препозната од стране HR-ова и награђена од стране компаније. Лојалност се гради дан по дан и њена вредност треба да буде цењена.

 

Извор: MJOB

ИЗДВАЈАМО ЗА ВАС:

Етичка питања у менаџменту људских ресурса

Листа најтраженијих и најплаћенијих послова у наредној деценији

ШТА НУДЕ ПОСЛОДАВЦИ под ставком "Радни услови"

Кад је тешко зови HRM!