Самопоштовање и менаџмент људских ресурса у Србији IV део
Менаџмент људских ресурса је веома тесно повезан са поштовањем људи у свим својим процесима. Могли би смо чак и рећи да је један од индикатора квалитета управљања људским ресурсима у организација, поштовање које се указује људима који су учесници тог процеса управљања.
Шта је поштовање? То је осећај вредности или личне вредности коју некоме приписујете. Поштовање је свеобухватна процена коју дајете некоме на основу многих фактора - шта та особа ради (или је урадила) са својим животом, како третира вас и друге, да ли чини добре ствари (велике или мале), за друге људе. Укратко, поштовање је формирано позитивно мишљење како неко живи свој живот. Људи се поштују онда када сматрају да друга особа има одређене особине, квалитете, понашање, урађена дела које сами високо цене. Што су те особине, квалитети, израженији, понашање достојанственије, дела цењенија, изражено поштовање је снажније.
Повезаност поштовања менаџмента људских ресурса и израженог поштовања према вама се огледа већ такорећи на првом степену процеса. На вашем аплицирању то јест конкурисању за посао па на даље. Како?
Па ако кренемо од горе наведеног она је радна биографија или „CV“ први индикатор степена поштовања које ће те добити. Пре него што наставимо, морамо напоменути да за разлику од поштовања које ћемо зарадити својом радном биографијом, постоји и оно елементарно или минимално поштовање које припада свакоме јер је људско биће. Сваки човек, само зато што јесте човек, има право на достојанство. У пракси то значи да без обзира на то какав „CV“ има особа и шта интервјуер осећа према апликанту, он је обавезан да се према њој понаша са поштовањем. То је пре свега одраз васпитања интервјуера, културе прво личне па онда и организационе и на крају то би требало да буде одређено разним општим актима организације, регулисано је и законом и да кажемо да је то и цивилизацијски стандард који се назива уљудност.
Ако је радна биографија „богата“ и ако је препуна суперлатива, ако конкуришете на високу позицију, онда постоји прилично добра шанса да вас третирају другачије од кандидата који конкурише на позиције на пример, у оперативи или производњи.
Код нас постоје многобројни примери да је превише „HR“-а и превише организација које захтевају поштовање, а истовремено не показују елементарно поштовање према другима. Најчешће због тога што особе које раде за ту организацију не разумеју шта поштовање јесте, тако да изражавање поштовања доживљавају као знак слабости, јер они су ту да се ми осећамо привилегованим што су нас звали, а не обрнуто. А како не желе да буду „слаби“, понашају се бахато и у стварности понижавају друге.
Резултат тога најбоље се огледа у датим или боље речено не датим одговорима на вашу апликацију за посао. Резултат тога се огледа такође, ко и како разговара са вама. На пример ако ви конкуришете на позицију директора а прво вас интервјуише неки ниже рангирани службеник, који има 2 дана радног стажа и „вишу школу за пословну пратњу“.
Следећи корак где се види однос менаџмента људских ресурса и поштовања према вама је искреност разговора и онога што је написано или обећано приликом разговора за посао и сада када сте на срећу или жалост примљени.
Навешћу примере: у огласу је наведено да плаћено све по закону, у реалности се не плаћа прековремено. У огласу није наведено да се ради викендом или суботом а онда се испостави да би било пожељно да дођете. У огласу је наведено да имате сменски рад па онда после треће смене идете у другу без законског одмора или ако се буните добићете и прву.
Однос поштовања и менаџмента људских ресурса се види такође, и кад примате плату. На нашу колективну жалост то је и највећи и најтужнији индикатор.
Однос поштовања и менаџмента људских ресурса се види и кад треба да одете на боловање или одмор. Однос се види и на крају, да не набрајамо све, и кад идете у пензију.
Треба напоменути, због наше суморне стварности, да је поштовање двосмерна улица. Да бисте стекли поштовање, морате бити и давалац поштовања. Постоји основни ниво поштовања који треба да покажемо свима, без обзира на околности. Побрините се да дате поштовање у свом радном окружењу пре него што га затражите.
Покажите да можете направити добар избор, преузмите иницијативу да се озбиљно бавите својим радним обавезама. Учините одговорну ствар без потребе да вам се то сваки пут каже. Ваш став и понашање су два важна фактора у томе да ли ће вас други људи поштовати или не. Да бисте били третирани са поштовањем требали би сте да, не само да радите оно што је исправно, већ и да говорите оно што је исправно.
Покажите да верујете да је ваш живот важан. Делујте са највећим могућем поштовањем прво према себи, па онда и према другима. Како људи буду видели ваш став и понашање, тако ће га и они формирати и приказати према вама. Поштовање засигурно заслужујете.
Др Срећко Стаменковић
ИЗДВОЈИЛИ СМО ЗА ВАС:
Самопоштовање и менаџмент људских ресурса у Србији