Да ли рад треба да представља задовољство или треба да буде само пуко средство да би зарадили за живот? Ипак, и ако се чини да нам одлазак на посао представља као „со на рану“, има и оних који уживају у том процесу више него други.

Задовољство послом зависи од више различитих фактора, од којих су многи под вашом контролом. Уз мало труда, можете или пронаћи посао који је најприкладнији за ваше индивидуалне потребе или научити како да пронађете испуњење у оном који већ имате.

Задовољство послом (или његов недостатак) утиче не само на запослене, већ и на организације у којима се осећају незадовољним. Незадовољни радници доживљавају нижу продуктивност на радном месту, лошије перформансе, већи стрес на послу и веће стопе промета. Штавише, ниско задовољство послом може резултирати ниским моралом и ниском лојалношћу према самој компанији.

Како до већег задовољства послом

Може се наћи у комбинацији и унутрашњих и спољних фактора. Унутрашње задовољство послом резултат је осећања задовољства самим радом и одговорностима које иду уз њега. Спољашње задовољство послом има више везе са условима рада као што су плата, сигурност посла и ваши односи са колегама и супервизорима.

5 најбитнијих фактора задовољства послом

1. Ангажман

Када се бавите својим послом, присутни сте, усредсређени и продуктивни. Међутим, према анкети Галупа из 2015 године, 51% радника пријавило је да није ангажовано на послу, од којих су многи били миленијалци. Један од разлога због којег се не можете бавити својим послом је тај што можда мислите да ваше вештине и способности се не користите у потпуности. Несумњиво је да су људи природније ангажовани у раду када своје таленте потпуно користе. Морамо напоменути да стручњаци су примјетили заблуду која је начешће присутна и која гласи: да бисте заиста уживали у раду и постали потпуно ангажовани, морате да направите драстичне промене у каријери, одустајући од свега због виших или већих интереса.

Истина је да се ваши таленти могу искористити у било којем послу у којем се нађете. Наравно, можда ћете боље одговарати за неке пословне задатке и задужења од других, али ако се потпуно укључите у посао и препознате како ваше појединачне снаге позитивно утичу на друге, можете видети смисао и сврху било које улоге.

Један од начина да пронађете смисао у послу који обављате, чак и ако то није ваш посао из снова, јесте да имате јасно разумевање повезаности између вашег рада и циљева компаније. Свест о томе како ваш посао директно даје подршку остварењу организационих резултата подстиче ангажованост и мотивисаност.

2. Поштовање, похвале и уважавање

Без обзира на посао, желите да се осећате поштовано на радном месту, као и поштовани због посла који обављате. Запослени су задовољнији на свом радном месту и својом позицијом када се знају и осећају да су поштовани. За то је потребно веома мало напора, или да кажемо домаћег васпитања, да се каже једноставно хвала или браво за добро обављени посао. Супервизори су често најгласнији када су у питању грешке запослених или када се посао не одради како треба или до краја, док када је у питању добар резултат онда се и не чују а управо је то оно што је потребно да би се остварио позитиван утицај на задовољство радника.

Према истраживању задовољства и ангажовања запосленика за 2016. годину које је спровело Друштво за управљање људским ресурсима (SHRM), близу половине анкетираних запослених оценило је поштовање супервизора према њиховим идејама као „веома важно“ за задовољство посла. Наглашава се конструктивна повратна информација и отворена комуникација на радном месту као један од начина да се подстакне поштовање послодаваца и запослених.

Укратко, радно место где се осећате неиспоштованим, потцењеним и непризнатим, вероватно ће узроковати да будете незадовољни својим радом и да потражите другу радну средину.

3. Правична надокнада

Чини се да је значај плате као фактора који доприноси задовољству послом и даље на првом месту, показало је истраживање које је спроведено од стране Института за 2016. годину. Бенефити, радно окружење, надређени, услови рада све је то и даље из овог фактора- плате. У суштини, запослени желе да им се поштено плати уложени рад и њихово ангажовање, јер ако се радници у производњи, њих је највише координирају са минималцем, онда је и субјективан осећај вредности минималан па је и задовољство на раду минимално. Имате осећај да кад идете на посао „као да вас бију или туку по леђима“ што каже народ.

Али колико год запосленима значила плата, она мора бити праћена са поштовањем, развојем и похвалама, то јест признањем за добро обављени рад јер само тако је останак радника на дуже стазе обезбеђен. Ако се гледа само плата, онда се гледа краткорочно. Нека истраживања у свету су показала да би се трећина радника одрекла бонуса од 500 долара у замену да могу да пошаљу мејл извршном директору.

4. Мотивација

Разумевање личне мотивације за посао који имате или посао који желите, може помоћи повећању задовољства послом. Поставите себи следећа питања:

  • Шта ме је мотивисало да прихватим овај посао?
  • Шта ме инспирише за посао који радим?
  • Шта ме инспирише да будем……(ваша жеља да постанете)?

Одговори на ова питања могу вам помоћи да утврдите где недостаје задовољство, па да након тога можете нешто предузети, да ли да мењате посао или приступ послу.

5. Задовољство животом

Није изненађујуће да људи који су несрећни у животу нису ни задовољни послом. Урађена Мета-анализа 2010, објављена у британском часопису „Друштво Психолога“, која представља преглед 223 истраживања која су рађена у вези задовољства послом и задовољства животом (субјективно благостање), показује да су људи који су предиспонирани да буду срећни (да гледају на живот позитивно), да ће бити задовољни и послом. Истраживање такође, показује да појединци ако траже срећу и задовољство на раду а несрећни су у животу да то неће наћи.

Можда, ако обратите пажњу на себе и почнете да се опходите према себи другачије, да гледате на живот са ведрије стране, онда можда ће те наћи и задовољство на послу и радном окружењу.

Организације које пруже најснажније доказе да њихова стратегија за здравље, добробит и задовољство на радном месту остварила јасан и мерљив повраћај уложених средстава и да је:

  • Иновативна стратегија благостања која се бави важним пословним питањем.
  • Да има јасне показатеље који показују зашто је стратегија имплементирана и како је она повезана са широм пословном стратегијом.
  • Доказе о успеху: повраћај уложених средстава и начин на који је ојачала организацију.

могу се пријавити на „ИЗБОР НАЈБОЉИХ У СРБИЈИ“ у категорији „Највеће задовољство у раду“ на:
https://www.resursinstitut.rs/index.php/najvece-zadovoljstvo-u-radu


Прочитајте и ово: ИЗБОР НАЈБОЉИХ У МЕНАЏМЕНТУ ЉУДСКИХ РЕСУРСА